Jak zaoszczędzić trochę czasu?

     Ty pędzisz, świat pędzi. Nie wiesz kiedy się zatrzymać, kiedy pozwolić sobie na drobną przyjemność, bo przecież nigdy nie masz czasu. I co najgorsze nie wiesz co mógłbyś zmienić. Grafik wypełniony obowiązkami nie zagwarantuje ci, że będziesz dobrze zorganizowany. Tak samo jak dużo wolnego nie koniecznie musi oznaczać, że będziesz dobrze dzień wykorzystywać. W tej całej bieganinie sekret tkwi w tym, aby znaleźć czas zarówno na obowiązki i przyjemności, bo przecież nie możesz się ze wszystkiego tłumaczyć "brakiem czasu", a izolowanie się od ludzi to niewłaściwe wyjście z sytuacji. Jak więc zaoszczędzić trochę czasu? Jak znaleźć go dla siebie i dla bliskich?


Zaplanuj
Jeśli chcesz być zorganizowany, dobrym pomysłem jest planowanie. W tej kwestii każdy może znaleźć coś dla siebie. Kalendarze, plannery, czy zwykłe zeszyty. Jest tego całe mnóstwo. Jednak jeśli chcesz coś zapisać w kalendarzu zrób to w formie listy "do zrobienia". Organizowanie swojego czasu co do minuty nie jest dobrym pomysłem, bo to nigdy się nie sprawdza.

Ustal swoje priorytety
Skup się na jednym większym celu, albo kilku mniejszych. Nie bierz na siebie zbyt wielu obowiązków, których nie będziesz mógł zrealizować. Pamiętaj co masz do zrobienia i staraj sie zaplanować czas tak, żeby go osiągnąć. Większą pracę możesz rozłożyć rozdzielić na kilka dni, ale przede wszystkim nie zostawiaj niczego na ostatnią chwilę! To nigdy się dobrze nie kończy, a jedynie przysporzy ci stresu, bo nie będziesz pewny, czy zdążysz z zadaniem. Dużo lepiej jest zrobić to odpowiednio wcześniej. 

Uważaj na "złodziei czasu"
Podstawowymi złodziejami są telewizja, portale społecznościowe, czy po prostu internet, które sprawiają, że zanim weźmiesz się do roboty, sprawdzisz 15 razy co nowego pojawiło się na facebooku lub przez pół godziny będziesz przeprstrykiwać programy w telewizji. Nie chodzi o to, abyś w ogóle nie korzystał z tych rzeczy, ale aby nie zabierały Ci więcej czasu niż powinny. Uwierz, że przeglądniecie jednej rzeczy tylko na chwilkę może zamienić się w kilkadziesiąt minut. W takim wypadku możesz ustalić sobie limit np. maksymalnie trzy razy w ciągu dnia sprawdzasz insagrama. Wyłącz powiadomienia, które tylko będą cię rozpraszały.

Pamiętaj o ludziach
Planując dzień warto zostawić czas dla bliskich. Przecież oni też są ważni dla nas, dlatego powinniśmy im poświęcić trochę czasu. Jasne, przecież każdy ma swoje obowiązki, ale stawianie pracy najwyżej w hierarchii nie jest dobrą opcją. Izolowanie się od ludzi nie jest wyjściem. Zamiast tego staraj się znaleźć choć trochę czasu dla bliskich i zrób to tak, aby nie przeszkadzało ci z twoją pracą. Po skończonym zadaniu zajmij się rodzeństwem, pomóż rodzicom albo porozmawiaj z przyjacielem. Nie mówiąc o tym, że Twoi przyjaciele i znajomi nie będą się komfortowo czuć, jeśli będziesz ich ciągle zbywać, a może nawet nie będą mieli ochoty proponować Ci kolejnego spotkania. 

Nie rób wszystkiego na raz
Robiąc wszystko jednocześnie pewnie myślisz, że tak będzie dużo szybciej. Nic bardziej mylnego! Zamiast skupić się na jednej rzeczy i zrobić ją od początku do końca, próbujesz zrobić ich wiele, zapominając o tym, że wytłużasz czas i w efekcie zamiast go zaoszczedzić, jeszcze więcej go tracisz. 

Znajdź czas dla siebie
Każdy potrzebuje czasem czasu, aby być sam, aby się zatrzymać lub nad czymś zastanowić. Wygospodaruj taki czas dla siebie! Nie zapominaj o sobie. Gdy już uda Ci się to zrobić wykorzystaj go na rozwijanie swoich zainteresowań, przyjemości lub po prostu nic nierobienie.
 
Odpoczynek
Niestety albo i na szczęście człowiek nie ma nieograniczonych możliwości. Nie może przez nieskończoną ilość czasu pracować. Ludzki umysł jest tak skonstruowany, że nie może przez cały czas działać na najwyższych obrotach.  Pal licho jeśli zarwiemy nockę raz, czy dwa, ale jeśli będziemy to robić regularnie, nic nie osiągniemy. Poranka kawka nie załatwi sprawy i tak czy siak po długim czasie braku odpoczynku zabraknie nam sił i energii. Dlatego pamiętajmy o odpoczynku od pracy i właściwej ilości snu, która dla każdego człowieka jest inna. 

Na koniec pewien mądry cytat


 



15 komentarzy:

  1. Chciałabym sobie porządnie zorganizować czas, bo czasami wydaje mi się, że doba nie trwa 24 godzin. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. A jakoś nie mogę zdobyć się żeby planować wszystko w kalendarzach, jakoś mam wrażenie, że pozbawia mnie to wolności i swobody ruchu w ciągu dnia ;o Uwielbiam planować dzień, ale w punktach i w myślach co dziwnym trafem wychodzi mi lepiej niż pisanie w kalendarzach ;D
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. Ech, co zrobić z tym paskudnym poczuciem niedoczasu? Szczerze, nie wiem. Żadne planowanie i większa dyscyplina mi nie pomagają, dotarłem do jakiejś mentalnej ściany, złodzieje czasu zanurzyły we mnie swoje pazury i w życiu czeka mnie już tylko żałosna próba utrzymania głowy nad powierzchnią wody... :C

    Dobra, może nie jest tak źle, ale dobrze też nie jest ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nigdy nie planuję niczego jakoś właśnie nie mając planów, listy itd jestem bardziej zorganizowana i mam go więcej niż posiadając plan dnia z lista :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny wpis - podoba mi się, że podeszłaś do tematu "z głową", nie rzucasz motywacyjnymi cytatami, ale pokazujesz, że trzeba ustalić priorytety i zrezygnować z pewnych rzeczy. Zwróciłaś też uwagę na odpoczynek i czas dla siebie, bez których nikt z nas daleko nie pociągnie. Taka organizacja mi odpowiada! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już od dawna organizuje sobie czas jednak gdy mam problem z dniami "wolnymi" gdzie czas który powinienem poświęcić dla siebie przeznaczam na pierdoły.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę przyznać, że ten post jest po prostu idealnym dla mnie. Mam w zwyczaju ciągle sprawdzać różne media społecznościowe i maile, żeby mieć pewność, że na pewno nic ciekawego mnie nie ominie :P A w rzeczywistości mogłabym to robić tylko raz na 8-10 godzin i też nie byłoby problemu.

    Zapraszam na swojego Bloga Sakurakotoo

    OdpowiedzUsuń
  8. bardzo dobre porady :) ja czasem właśnie bezsensownie przepadam na facebooku na godzinę i nawet nie wynoszę z tego nic mądrego. xD
    planowania nie znoszę, a czasem by mi się przydało :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Przede wszystkim trzeba chcieć zaoszczędzić trochę tego czasu. A jak człowiek chce to zazwyczaj na starcie nie mówi,że się nie da,tylko ewentualnie,że nie potrafi. Ale stara się. Często słyszę jak ludzie narzekają na brak czasu,ale nie próbują nawet tego zmienić. Dobre rady i przydatne. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, nic ze wskazówek, jeśli po prostu się tego nie chce zrobić i się nie stara :)

      Usuń
  10. u mnie najlepszym sposobem na oszczędzanie czasu jest właśnie planowanie, nie chciałabyś widzieć mojego kalendarza, w którym zapisuję dosłownie wszystko!

    OdpowiedzUsuń
  11. No z moim planowaniem jest tak, że jak coś chcę zrobić, to zazwyczaj ktoś inny z rodziny wymyśla mi na ten dzień inne pilne rzeczy do zrobienia. Czasem mam ochotę wyłączyć telefon, obkleić okna kartonami i drzwi zabarykadować to może choć część moich planów by ocalała. Oczywiście mam na myśli te ważne i zajmujące dużo czasu.. Jak nie robię nic pilnego i konkretnego to świat o mnie zapomina :D :D
    Ale ile człowiek rzeczy może zrobić, gdy nie ma internetu. Nagle jest czas na idealne posprzątanie mieszkania, na przeczytanie większej ilości książek.. Ba, nawet się znajdzie czas do wyjścia gdzieś tam.. Ten internet nas niestety często zniewala..

    Niemniej jednak tak ostatnio rozmawiałam z przyjacielem i on mi powiedział, że żałuje, że do wielu rzeczy się po prostu nie zmusił. Bo mamy taką tendencje do potrzeby poczucia komfortu. A ten komfort niweluje często nasze sukcesy, bo się nie zmusimy np do nauki i nagle jesteśmy gdzieś daleko za naszymi marzeniami.
    Może zamiast planować, po prostu to zróbmy.. Zmuśmy się. Nawet jeśli mniej pośpimy..
    Zapraszam do mnie www.potrzeba-dialogu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie za dużo wolnego wiązało się jedynie z całkowitym relaksem i wieczornymi wyrzutami sumienia, że zamiast działać, obijałam się.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo mądre rady - przecież czas jest tym, co mamy najcenniejsze, a najtrudniej jest nim dobrze zagospodarować. Sama łapię sie nieraz na tym, że dni uciekają mi przez palce, a niewiele udaje mi się zrobić. Trzeba zacząć wprowadzać te rady w życie :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Co jak co, ale chciałabym aby dzień trwał dłużej oraz żebym każdego dnia wstawała z mnóstwem energii... Niestety nie zawsze tak jest, a im bliżej weekendu, tym gorzej mi się wstaje. Ciężko jest znaleźć czas, jak ma się tyle rzeczy do zrobienia... I masz rację, trzeba uważać na tzw. czasoumilacze, które zabierają nam nasz cenny czas, który możemy wykorzystać na coś zupełnie innego, niż siedzenie przed TV.

    Pozdrawiam, Tak Po Prostu BLOG :)
    Dziękuję za odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.